شارژر قطره ای خودرو و شارژ باتری

شارژر قطره ای خودرو و شارژ باتری

شارژ کردن باطری خودرو به صورت داخلی و خارجی

    در شرایطی که ماشین روشن است و  دینام ماشین برق تولید می کند؛ باتری خودروی شما نیز شارژ می شود. به این ترتیب در زمانی که خودرو خاموش است؛ برای استارت ماشین، روشن کردن چراغ های ماشین، استفاده از برف پاک کن و … از برق ذخیره شده توسط باطری خودرو استفاده می شود. حال ممکن است باتری خودرو به دلیل استفاده ی طولانی مدت در حالت خاموش بودن خودرو، دشارژ شود. در این صورت باید از یک منبع خارجی برای شارژ کردن باتری استفاده شود.

    شارژرهای خارجی، راهکاری برای شارژ باتری خودرو هستند؛ زمانی که باتری توانایی استارت ماشین و روشن کردن موتور را ندارد. در واقع شارژر باتری از برق متناوب استفاده می کند و ۱۲ ولت برق متناوب را در ولتاژهای نسبتا پایین ارائه می دهد. در نظر داشته باشید که اگر شارژ باتری کاملا تخلیه شده را با ولتاژ بالا انجام دهید؛ منجر به افزایش گازگیری هیدروژن می شود. در چنین شرایطی ممکن است باتری منفجر شود. لذا هنگام شارژ کردن باتری، حواستان به ولتاژ مورد استفاده نیز باشد.

شارژرهای قطره ای رایج و مورد استفاده ی عوام، به این صورت هستند که از جریان ۱ تا ۳ آمپر برای شارژ باتری استفاده می کنند. در چنین حالتی شما به نظارت و مانیتورینگ حالت شناور نیاز ندارید. هم چنین لازم به ذکر است که شارژرهای باتری، انواع آمپراژهای مختلف را تولید می کنند که بسته به نیاز شما می توانند باتری را سریع و یا آهسته شارژ کنند. شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا باید از شارژرهای خارجی برای شارژ باتری استفاده کنیم؟ علت این است که دینام ها برای شارژ باتری­ های کاملا مرده و تخلیه شده، طراحی نشده اند. لذا اهمیت استفاده از شارژرهای خارجی نمود پیدا می کند. ضمن این که دینام ها فقط می توانند مقدار محدودی آمپراژ تولید کنند که ممکن است برای شارژ باتری کافی نباشد.  به طور مثال اگر شما مسافت محدودی را رانندگی می کنید؛ دینام نمی تواند باتری ماشین را کاملا شارژ کند.

اما تفاوت شارژر قطره ای با شارژر معمولی در چیست؟ شارژرهای معمولی، عمدتا یک ولتاژ و آمپر خروجی یکسان دارند. در حالی که شارژرهای قطره ای، دارای ولتاژها و آمپراژهای متفاوتی هستند که معمولا از آمپراژهای پایینی استفاده می کنند. شاید علت نام گذاری و وجه تسمیه ی این شارژرها، همین استفاده از آمپراژهای کم باشد.